Telefon powie gdzie zaparkować

San Francisco - jak donosi New York Times - jako jedna z pierwszych metropolii na świecie wdroży system informatyczny ułatwiający kierowcom znalezienie miejsca do parkowania w centrum. Rozwiązanie wykorzystuje specjalne bezprzewodowe i bezobsługowe czujniki montowane na powierzchni ulic.

System, za pomocą którego władze San Francisco, chcą rozprawić się z problemem zatłoczonych ulic, opracowała spółka Streetline. Jednym z jego podstawowych elementów są czujniki wykrywające obecność samochodów, zamknięte w płaskich plastikowych płytkach o wymiarach 10 x 10 cm, które w określonych odstępach montuje się wzdłuż ulic i wyznaczonych miejsc parkingowych. Czujniki tworzą sieć typu mesh, bezprzewodowo przekazując do centralnego systemu informacje typu - "Tutaj, właśnie zwolniło się miejsce" czy "Ten samochód parkuje już 12 godzin". Informacje o wolnych miejscach do parkowania mogą być wyświetlane na specjalnych tablicach oraz przekazywane do internetu. System firmy Streetline wyposażono w nakładkę GIS, tak więc zajętość miejsc w danym regionie kierowcy będą mogli podejrzeć na mapce w swoim telefonie czy palmtopie. Kolejnym elementem rozwiązania są moduły komunikacyjne instalowane w parkomatach. Dzięki nim docelowo w San Francisco opłaty za postój będzie można regulować za pomocą telefonów komórkowych.

Przedstawiciele firmy Streetline przekonują, że jedną z największych zalet jej rozwiązania jest stosunkowo niewielki koszt instalacji całej infrastruktury sieciowej oraz daleko posunięta "bezobsługowość". Montaż czujników parkingowych nie wymaga żadnego okablowania, a zainstalowane w nich baterie starczą na 5 - 10 lat nieprzerwanej pracy.

Telefon powie gdzie zaparkować

Przykładowa implementacja systemu Streetline. Bieżące dane o "obsadzeniu" miejsc parkingowych w interfejsie Google Earth.

W Stanach Zjednoczonych dwa lata temu doszło do zabójstwa młodego mężczyzny podczas kłótni o miejsce parkingowe. Zdarzenie to miało miejsce właśnie w San Francisco. Głównym celem wdrożenia systemu jest więc naprowadzanie kierowców na wolne miejsca parkingowe oraz ograniczenie ruchu samochodów związanego z poszukiwaniem "miejscówek". Ponadto uruchomienie nowego rozwiązania informatycznego ma dostarczyć miastu dane pozwalające na szczegółowe analizy natężenia ruchu i umożliwić sprawniejsze zarządzanie systemem opłat za parkowanie.

Pilotażowe wdrożenia systemu Streetline prowadzone są w San Francisco i Los Angeles.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200