IDC: sprzedaż telefonów spada, rośnie konkurencja cenowa

Drugi kwartał br. przyniósł ilościowy spadek sprzedaży telefonów o 11 proc. w skali roku. Pomimo spadku sprzedaży o ok. 15,4 proc. Nokia pozostaje największym producentem komórek na świecie i wyprzedza najbliższego konkurenta niemal o dwukrotność liczby sprzedanych telefonów.

Według szacunków IDC w drugim kwartale br. na świecie sprzedano ok. 270 mln telefonów. To ilość o 10,8 proc. niższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Odnotowano jednak znaczący wzrost sprzedaży w porównaniu z pierwszym kwartałem. Wedle zaktualizowanych szacunków IDC w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. nabywców znalazło o 17,2 proc. mniej telefonów niż w pierwszym kwartale 2008 roku. Zdaniem ekspertów IDC cały 2009 roku przyniesie ilościowy spadek sprzedaży telefonów komórkowych o 13 proc. w skali rocznej. "Ograniczony popyt, braki w niektórych kanałach sprzedażowych i często niekorzystne kursy wymiany walut wpłynęły nadal wpływają na spadek sprzedaży. Ich skutki nie są jednak tak dotkliwe jak w ciągu ostatnich trzech kwartałów" - twierdzi Ramon Llamas, starszy analityk IDC. Według niego najbardziej dostrzegalne są oznaki poprawy sytuacji rynkowej w segmencie najdroższych urządzeń. Analitycy podkreślają jednak, że na zwiększonej konkurencji pomiędzy producentami terminali GSM zyskują przede wszystkim klienci. Obecnie dostawcy telefonów konkurują ze sobą głównie cenowo.

Niezmiennie na pierwszym miejscu pod względem liczby sprzedanych telefonów plasuje się fiński koncern Nokia. W drugim kwartale br. na całym świecie nabywców znalazło 103,2 mln terminali tej firmy. To spadek o 15,4 proc. w skali roku. Warto dodać, że w ujęciu wartościowym sprzedaż telefonów marki Nokia spadła o 27,5 proc. wobec wyniku za analogiczny okres 2008 roku. Zyski netto były o 66 proc. niższe i wyniosły ok. 380 mld USD. Kolejne dwa miejsca, ze sprzedażą na poziomie odpowiednio 52,3 mln i 29,8 mln urządzeń, zajęły koncerny Samsung Electronics i LG Electronics. W obu przypadkach sprzedaż w ujęciu ilościowym była wyższa niż przed rokiem. Wzrosty wyniosły odpowiednio 14,2 proc. i 6 proc. Czwartą pozycję zajęła firma Motorola, która odnotowała również największy spadek w gronie pięciu największych dostawców. W minionym kwartale sprzedano 14,8 mln komórek Motoroli. To aż o 47 proc. mniej niż przed rokiem. Na piątej pozycji ze sprzedażą na poziomie 13,8 mln telefonów uplasował się Sony Ericsson.

Czytaj też:

Accenture przejmie część Nokii

Kolejny wirus dla Symbiana

System Palm webOS z funkcjami dla biznesu

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200